Zoeken
  • Femke Brosens

De 4 voordelen van een contentkalender



Succes vloeit voort uit het hebben van een goed plan én de juiste mensen voor de uitvoering ervan. Jouw socials zijn platformen waar samenhangende, boeiende content gedeeld kan worden waarmee je jouw doelpubliek aantrekt.


“Een contentkalender is niet zomaar een houvast, het is de aanzet tot een mooi samenhangend geheel met de juiste balans.”

Door aan contentplanning te doen ben je consistent bezig met je externe communicatie en heb je altijd een houvast bij gebrek aan tijd of ideeën. Voor mij heeft de contentkalender vier grote voordelen die ik graag met jou deel.


Altijd inspiratie


Doordat je een inspiratiekalender met ruwe ideeën gaat koppelen aan jouw contentkalender, heb je altijd inspiratie. Je kan er ideeën aan toevoegen zonder ze volledig te moeten uitwerken, dat kan je dan later op het gepaste moment doen.


Op voorhand bepaal je welke soorten content je wil brengen en in welke balans, de contentkalender is de tool die je nodig hebt dit te realiseren. Dit geldt niet alleen voor bedrijven, ook voor experts die hun personal branding serieus willen aanpakken. 


Overzicht van posts


Je hebt een overzicht van wat je op welk kanaal gaat posten en wanneer. Je kan dit overzicht achteraf ook makkelijk raadplegen.


Vooruit kijken en werken


Niets zo lastig dan lastminute snel iets van copy te moeten schrijven en er nog een beeld bij te moeten verzinnen. Toch als blijkt dat je dit op voorhand perfect had kunnen voorbereiden. Je kan vooruit werken wat de kwaliteit van de content ten goede komt.


Vlotte opvolging


Vaak gebruiken we sociale media toch vanuit een bepaald doel met het oog op het behalen van resultaten. Je kan eenvoudig wat ruimte voorzien voor het noteren van extra's. Wie heeft welke content gemaakt? Hoeveel bereik heeft de post opgeleverd? Etc. Het moment waarop je analyses wil trekken, komt dit document echt van pas. 


Heb je iets aan deze tips en denk je dat anderen er ook iets aan kunnen hebben? Deel dan gerust deze blogpost. Heb jij een vraag voor mij? Ik help je graag verder.