Naamloos-1 [Hersteld]-04.png
LUP PNG (3).png

"MIJN VERHAAL?"

dat lees je hier

Van opleiding ben ik journalist en de eerste jaren in mijn carrière deed ik ook effectief freelance opdrachten voor DPG Media, VRT NWS, De Persgroep en Mediahuis. Ik ben heel nieuwsgierig naar verhalen van anderen en vind het leuk een belangrijke bijdrage te mogen leveren in het verspreiden ervan. Ik ging ervan uit dat dit genoeg was om mijn ultieme droom te beleven. En toch voelde ik niet de drive en passie die ik vandaag wel voel. Een sterke why ontbrak, een duidelijke missie evenzeer en een krachtige visie sprak ik nooit uit. Ik volgde de massa.

Tot ik in 2017 op stap werd gestuurd om een reportage te maken bij een stokerij om de productie (en specifiek de ambachtelijke manier waarop) van GIN in beeld te brengen. De ondernemer in kwestie was zo blij en dankbaar dat hij zijn verhaal mocht vertellen in ruil voor meer zichtbaarheid. Daar ontdekte ik dat mijn toekomst niet lag in de journalistiek waar actualiteit centraal staat, wel in storytelling.

Maar goed, wat kende ik van storytelling? Weinig. Ik begon als een gek boeken te lezen tot ik er hoofdpijn van kreeg en ik ging dieper graven in eigen ervaringen. Zo kon ik kennis toepassen in de praktijk en een eigen unieke manier van werken ontwikkelen. Ik doorliep een pittig traject en voelde plots wel een missie, ook werd duidelijk waarom ik deze trouw wil blijven. Ik ging me ook verdiepen in merkstrategie want een goede basis is nodig om aan storytelling te kunnen doen.

Mijn why vandaag? Ik wil mensen met potentieel overtuigen en helpen een unieke positie in te nemen zodat zij erin slagen hun droomleven te creëren. Deze why staat los van wat ik vandaag doe want deze kan ik in een andere functie even goed voeden, maar sluit eveneens perfect aan bij mijn aanbod vandaag.

waarom?

Na mijn eerste jaar in het secundair onderwijs kreeg ik een ticket rechtstreeks naar BSO, zonder het bekijken van mogelijkheden onderweg. Nu had ik er ook wel een boeltje van gemaakt, op dat moment interesseerde school en mijn toekomst me weinig. Of ja, niks. Dus ik vatte mijn twee jaar aan in de studierichting Kantoor. Ook daar kreeg ik vaak te horen dat ik geen kwaliteiten had, er niet zou geraken. Ik zou blij mogen zijn een kantoorjob te kunnen bemachtigen, of ik daarvoor bekwaam was werd in twijfel getrokken.

Dit trok zich door toen ik me ging inschrijven aan de hogeschool, ze wilde me zelfs weigeren! Pas op de universiteit werd ik serieus genomen. Ik studeerde af. Vandaag ben ik in het bezit van een masterdiploma, mag ik elke dag doen wat ik graag doe en met succes ook.

Iedereen heeft potentieel, het is kwestie dit zelf in te zien en er iets mee te doen. Ik ben mijn verhaal beginnen neerschrijven en voel hoe cruciaal de bewustwording is die hierbij komt kijken. Dat heeft mij overtuigd mijn why te voeden als storytelling expert.

Mijn missie

Ik wil ondernemers laten zien welke impact je kan creëren en welke transformatie je kan bekomen door in te zetten op storytelling. Ook wil ik ondernemers doen inzien dat storytelling meer is dan een marketingtool naar meer omzet. Storytelling vormt niet enkel een belangrijk aandeel binnen marketing en externe communicatie, ook binnen persoonlijke ontwikkeling is storytelling een goede manier om bewustwording te creëren rond eigen potentieel en het afleggen van een (ondernemers)parcours. Storytelling is iets waar iedereen op zou moeten inzetten, niet enkel ondernemers. Iemand die gaat netwerken wil goed kunnen pitchen en iemand die gaat solliciteren wil overtuigen met zijn/haar verhaal.

Tot slot wil ik ondernemers ook overtuigen om echtheid te tonen op sociale media. Te vaak worden sociale media platformen ingezet als marketing instrument waardoor (opr)echte mensen er van willen wegblijven. De echtheid is er vaak zoek, de emotionele verbondenheid ook. Negativiteit neemt er de bovenhand, terwijl sociale media zo’n mooie impact en meerwaarde hebben. Ik ga niet strijden voor sociale media, wel voor de rol van deze platformen in de maatschappij. Voor ondernemers, maar vooral ook voor oprechte mensen.

Mijn visie

Een verhaal vertellen is één ding, vaak zit de uitdaging in het vormgeven ervan. Ik zie nog steeds veel ondernemers vage tips delen die perfect te vinden zijn op de eerste pagina van Google, kennis uit boeken of potcasts verspreiden zonder onderbouwing vanuit een eigen ervaring of content creëren gebaseerd op het algoritme. Hoe kan content nu uniek zijn en FOMO creëren als we allemaal hetzelfde doen?

Echtheid maakt uniek. Te vaak worden sociale media platformen ingezet als marketing instrument waardoor (opr)echte mensen er van willen wegblijven. De echtheid is er vaak zoek, de emotionele verbondenheid ook. Negativiteit neemt er de bovenhand, terwijl sociale media zo’n mooie impact en meerwaarde hebben. Ik ga niet strijden voor sociale media, wel voor de rol van deze platformen in de maatschappij. Voor ondernemers, maar vooral ook voor oprechte mensen.

Let's connect

Ik ben Femke, voornamelijk te vinden in Antwerpen en na het behalen van mijn bachelordiploma marketing en communicatie meteen zelfstandige geworden. Ik begon mijn carrière als freelancer en studeerde terwijl nog verder in de Master Journalistiek. Ik ben ambitieus, avontuurlijk, sportief, (soms te) nieuwsgierig naar verhalen van anderen, reis graag en gek op chocolade. Ik ben het gelukkigst wanneer ik buiten de lijntjes mag kleuren en de brave rebel mag uithangen.

 

De nieuwsgierige ik in mij is nu erg benieuwd wie deze pagina op mijn website aan het lezen is. Stuur me gerust een berichtje op Instagram, Facebook of LinkedIn als je wil connecten, lijkt me leuk!